Bez wątpienia, wraz ze zmieniającym się światem, zmieniają się preferencje zakupowe klientów
W świecie cyfryzacji, właściciele firm prowadzonych stacjonarnie, powinni rozważyć możliwość zaistnienia w sieci
Przeniesienie firmy do Internetu nie jest prostym zadaniem. Jeżeli nie czujesz się na siłach w zbudowaniu strony internetowej, nie znasz się na marketingu internetowym czy mediach społecznościowych, to jeszcze nie koniec świata. Na szczęście Rzym nie został zbudowany w ciągu jednego dnia. Wprowadzenie biznesu do świata online potrzebuje czasu i pewnej strategii. Przy dynamicznie zmieniających się preferencjach zakupowych klientów, przeniesienie działalności do Internetu, może być w przyszłości konieczne, żeby utrzymać się na rynku. Poniżej zestawienie najważniejszych wskazówek, jak skutecznie przenieść firmę do sieci.
Analiza obecnej sytuacji
Warto spojrzeć na swoją działalność, jako całość. Analiza wyników z ostatnich lat może nam pokazać dosyć klarowny obraz, jaką strategię przyjąć. Jeżeli zyskowność działalności rośnie, to oczywiście bardzo dobra informacja. W tym przypadku wystarczy jedynie przekonwertować strategię sprzedażową na formę online, aby przyciągać do siebie jeszcze więcej potencjalnych klientów. Jeżeli analiza wykazuje regularne spadki to może jest to idealny czas, aby „odremontować” swój biznes offline i pokazać go w całkiem nowej odsłonie online? Jeśli marka ma już kilka lat, być może nadszedł czas, aby odświeżyć lub stworzyć nowe logo, stworzyć nową strategię pod działalność online i przyciągać do siebie nowych klientów?
Zwróćmy uwagę również na to, jakie kroki podejmuje nasza konkurencja. Internet to kopalnia wiedzy, więc będziemy w stanie szybko ocenić, czy działalność naszej konkurencji w sieci przynosi efekty czy nie. Oczywiście na początku nie ma szans na pokonanie wiodących firm na rynku z dużym zasobem marketingowym. Nadal można jednak czerpać inspirację z ich sposobu uzyskiwania dostępu do klientów.
Należy również zadać sobie kilka pytań i przeanalizować, czy nasza działalność w Internecie ma sens. Warto zapytać naszych stałych klientów offline o ich preferencje i możliwość skorzystania z naszej oferty w formie online. Konieczne będzie również obliczenie, czy wydatki na prowadzenie firmy offline są uzasadnione. Czy warto np. opłacać lokal i reklamy w formie gazetek czy billboardów, czy może lepiej przeznaczyć te wartości na budowanie tożsamości w Internecie. I najważniejsze, czy nasza obecność w Internecie zapewni wystarczającą liczbę nowych klientów?
Dogłębnie przeprowadzona analiza powinna dać nam odpowiedź, czy i w jakim zakresie przenieść działalność do sieci.
Stworzenie strony internetowej
Jeżeli zapada decyzja o przeniesieniu do świata online, pierwszym krokiem powinno być zbudowanie strony internetowej. Strona internetowa jest naszą marką, więc musi być przemyślana, przejrzysta i zbudowana z dopracowaniem nawet najmniejszych szczegółów. Przedsiębiorca online musi zrozumieć fakt, że wiarygodność firmy jest tak samo dobra, jak jakość jej witryny. Często zdarza się, że w pośpiechu chcemy coś wprowadzić „na już”, a resztę „jakoś” się dopracuje. Pojawiają się wtedy liczne błędy, przez co firma nie wygląda na zbyt poważną. Od razu pojawia się myśl w głowach klientów, że skoro firma nie dba o swój wizerunek to również nie zadba o nasz. Warto więc poświęcić trochę czasu na stworzenie wysokiej jakości strony internetowej. Jeżeli nie damy rady sami sobie z tym poradzić, to można poprosić o pomoc specjalistów w tej dziedzinie. Pomogą nie tylko w zbudowaniu strony internetowej czy sklepu, ale zadbają również o całą otoczkę techniczną jak domena, hosting, projekty graficzne czy pisanie treści.
Strona internetowa nie jest jednorazową inwestycją. Należy stale w nią inwestować w tak dynamicznym środowisku, jakim jest Internet. Ceny i opisy na stronie muszą być stale aktualizowane, a informacje o firmie i ofercie wyłącznie aktualne. Ważne jest, aby strona internetowa miała tylko te funkcje, którymi możesz zarządzać i utrzymać. Nie warto inwestować we wszystkie dostępne możliwości. Kwestia doboru właściwych.
Budowanie mediów społecznościowych
Na początku każdy zawsze chce być wszędzie i rozmawiać ze wszystkimi. Właściwym krokiem będzie jednak wybór jednej lub dwóch platform mediów społecznościowych i pełne zaangażowanie w ich stałą aktualizację. Media społecznościowe to najlepsza platforma do marketingu produktów i usług, a także do budowania marki organizacji. Ważnym elementem komunikacji z klientami jest również prowadzenie bloga firmowego, o czym pisaliśmy już tutaj.
Newsletter
Po uruchomieniu witryny ważne jest, aby popracować nad zbieraniem adresów e-mail i informacji od potencjalnych klientów. Dzięki grupie mailingowej będzie możliwość szybkiego dotarcia do potencjalnych klientów z ofertą w postaci newslettera. Mogą to być informacje dotyczące działalności firmy, nowych produktów, a także promocje, kupony czy ankiety. Im więcej adresów e-mail uda się zebrać, tym więcej klientów można pozyskać. Będą to zapewne osoby, które zostały skuszone jakąś częścią działalności firmy i z pewnością zaliczyć ich można do potencjalnych klientów. Osoby niezainteresowane w ogóle ofertą, nie zostawiłyby do siebie adresu mailowego.
Marketing i promocja
Prowadząc działalność offline mamy już pewien obraz swojej marki, znamy potencjalnego klienta i jego potrzeby, które możemy zaspokoić naszą ofertą. Jeżeli jesteśmy nową firmą to będzie nieco trudniej. Konieczne będzie przeprowadzenie analizy i zobrazowanie naszego potencjalnego klienta. Gdy wszystkie dane już będziemy mieli to przystępujemy do stworzenia cyfrowej strategii marketingowej. Wiedza na temat naszych potencjalnych klientów jest kluczowa do opracowania skutecznego planu promocji online. Wskaże nam obszary, na których powinniśmy się skupić, aby uzyskać największy zysk.
Pierwsze elementy marketingu mamy już za sobą. Dobrze zbudowana, responsywna strona internetowa jest dla nas niczym witryna sklepowa przy głównym deptaku w centrum miasta. Musi przyciągać uwagę, a pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Koniecznie musi być ono dobre. Media społecznościowe, prowadzenie bloga oraz e-mail marketing to świetne narzędzia do prowadzenia marketingu. Jesteśmy blisko klientów, rozmawiamy z nimi, pokazujemy naszą firmę z najlepszej strony i obdarowujemy najbardziej zaangażowanych klientów dodatkowymi benefitami. To wszystko, połączone z zasadami SEO i content marketingu, może dać nam bardzo wysoką pozycję w wyszukiwarkach, nie dokładając do tego ani grosza, a poświęcając jedynie czas.
Pozostaje nam jeszcze kwestia marketingu płatnego. Jeżeli zależy nam na szybkim dotarci do skonkretyzowanej grupy odbiorców możemy wybrać kampanię marketingową SEM. Jest to kampania realizowana w wyszukiwarce Google polegająca na publikacji linków sponsorowanych i reklam produktowych. Są one realizowane najczęściej w formie kampanii PPC (Pay Per Click) co sprawia, że opłata za wyświetlaną reklamę pobierana jest dopiero w momencie kliknięcia w reklamę przez klienta.
Wsparcie specjalistów
W obecnych czasach bycie online jest niezbędne dla każdej firmy, która chce uzyskać dostęp do maksymalnej liczny klientów. Świat online jest pełen możliwości biznesowych, które mogą być siłą sukcesu Twojej firmy. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, prowadzisz organizację pozarządową, fundację lub jakąkolwiek inną działalność, a może dopiero chciałbyś otworzyć swoją firmę i chciałbyś zaistnieć w świecie online, zgłoś się do nas. Wspólnie przejdziemy przez ścieżkę adaptacji Twojej działalności offline do warunków online. Znamy realia wirtualnego świata i chętnie pomożemy w każdym aspekcie.
Zapraszamy do kontaktu.