Podstawy projektowania stron internetowych – część pierwsza

Osoby, które potrzebują stworzyć stronę www dla swojego projektu, często nie wiedzą, jak się do tego właściwie zabrać. Dlatego postanowiliśmy stworzyć cykl wpisów, w którym przedstawimy proces tworzenia takiej strony internetowej, która będzie dobrze zaprojektowana i będzie działać zgodnie z potrzebami właściciela. W pierwszym, publikowanym dziś artykule, opiszemy rodzaje stron internetowych, przedstawimy proces wyznaczenia celu, w jakim budujemy witrynę oraz opiszemy zagadnienie tzw. wezwania do wykonania określonej czynności. W następnym wpisie przedstawimy proces planowania struktury i treści strony internetowej oraz jak wpływają one na interakcję użytkownika z witryną. W ostatniej części przedstawimy etap doboru kolorów, czcionek i kwestię responsywności strony internetowej. Oto podstawy projektowania stron internetowych – zaczynamy!

Cel

Po pierwsze należy uzmysłowić sobie z jakiego powodu budujemy stronę internetową. Jeśli nie ustalimy celu, w jakim tworzymy witrynę, to jej działanie i wygląd strony mogą być mylące dla użytkowników. Jej funkcjonalności będą niejasne i wprowadzające w błąd.

Aby ułatwić sobie wyznaczenie celu tworzenia witryny odpowiedz na pytanie: co twoja strona internetowa ma sprzedawać? Czy będzie to produkt, idea, usługa, wartość, informacja czy też może emocje. W zależności od odpowiedzi na pytanie “co strona www ma sprzedawać?” będziesz potrzebował witryny, która spełni określone funkcje:

  • Strona firmowa, typu broszura

    Takie witryny z służą do pokazania klientom czym zajmuje się organizacja, do zaprezentowania firmy i jej oferty. Na takich stronach zazwyczaj znajdują się dane kontaktowe, podstrony opisujące dostępne produkty, świadczone usługi oraz inne elementy charakterystyczne dla prowadzonej działalności. Organizacje zazwyczaj przedstawiają misję oraz historię swojej działalności oraz informacje o tym, jak angażują się społecznie. Jeżeli strona zawiera tylko podstawowe informacje o firmie mówimy wtedy o witrynie typu wizytówka. Dobrym przykładem witryny firmowej jest, wdrożona przez ITMI.pl, strona www.klosbhp.eu.

  • Strony e-commerce

    Witryny e-commerce, sklepy online, umożliwiają zrealizować proces zakupu produktów oferowanych przez firmę, w czasie wygodnym dla klientów. Budując taką witrynę należy koncentrować się przede wszystkim na prezentacji towarów. Na umożliwianiu ich łatwego zakupu, bez komplikacji dla odwiedzających.

  • Landing page, strona lądowania

    Celem stron docelowych jest reklamowanie produktu lub usługi. Strona lądowania jest zaprojektowana specjalnie z myślą o zachęceniu odbiorcy reklamy do konkretnej reakcji. Strony docelowe muszą być przyjemne wizualnie i umożliwiać potencjalnym klientom dotarcie z łatwością do założonego przez celu.

  • Strony umożliwiające subskrypcję

    Celem witryny tego typu jest zachęcenie użytkowników do zarejestrowania się na stronie w określonym celu. Taka strona może być witryną trenera fitness, na której można zaprenumerować plan ćwiczeń lub rozpisaną dietę.

  • Strony informacyjne

    Witryny informacyjne, jak sama nazwa wskazuje, mają na celu prezentowanie informacji użytkownikom, nie są przeznaczone do realizowania sprzedaży usług lub produktów. Przykładem witryny z informacjami mogą być serwis informacyjny z wiadomościami ze świata lub blog poświęcony bezpieczeństwu na drodze. Można tam znaleźć ważne informacje, ale niekoniecznie coś kupić.

  • Strony kontaktowe

    Witryny kontaktowe umożliwiają klientom skontaktowanie się z firmą. W zależności od technologii może to się odbywać zarówno bezpośrednio przez telefon, e-mail, formularz kontaktowy lub komunikator. Aby umożliwić klientom kontakt strona taka musi być szybka i wydajna. Ten rodzaj strony www sprawdza się świetnie, jeśli Twoja podstawowa usługa obejmuje serwis i wsparcie (np. wsparcie IT) tak szybko i skutecznie, jak tylko jest to możliwe.

Jeśli nie zidentyfikujesz i nie zdefiniujesz celu, w jakim budujesz stronę internetową, to jej funkcjonalności będą wprowadzać użytkowników w błąd. Strona będzie nieczytelna wizualnie, a firma nie odniesie korzyści z wdrożenia witryny.

Aby skonkretyzować funkcjonalny cel w jakim tworzysz witrynę internetową zadaj sobie pytanie: co mają zrobić użytkownicy Twojej strony?

  • Czy chcesz, aby korzystali z usługi, którą świadczysz? (strona firmowa)
  • Chcesz, żeby coś kupili? (e-commerce)
  • Czy chcesz, aby byli zainteresowani wprowadzaniem nowego produktu? (reklamowa strona lądowania)
  • Czy chcesz, aby zapisali się na specjalny biuletyn? (subskrypcja)
  • Czy chcesz, żeby przeczytali publikowane przez Ciebie informacje? (witryna informacyjna)
  • Chcesz, umożliwić im wielokanałowy, łatwi i skuteczny kontakt z Twoją organizacją? (strona kontaktowa)

Jeśli znasz już cel to przekonaj użytkowników do jego realizacji

Znasz już powód dla którego budujesz stronę internetową i opisałeś jej cel funkcjonalny. Kolejnym krokiem jest znalezienie sposobu, w jaki zachęcisz użytkowników do realizacji wyznaczonego celu. Należy to zrobić poprzez zdefiniowanie tak zwanego wezwania do działania (call to actions, CTA). Wezwanie do działania to więcej niż popularny przycisk kliknij tutaj. To komunikaty, które składają użytkownikom obietnicę, opisują potrzebę i informują o odniesionych z interakcji korzyściach.

Identyfikujemy dwa rodzaje wezwania do działania.

Bezpośrednie wezwanie do wykonania określonej czynności – motywują odwiedzających stronę www do podjęcia takiego działania jakie bezpośrednio opisują. Przykładem może być tutaj przycisk “przekaż dotację” na, stworzonej przez ITMI.pl, witrynie Stowarzyszenia Pomocy ISKIERKA www.iskierkawroc.pl.

Pośrednie zachęty do wykonania określonego działania – dostarczają użytkownikowi określone informacje, wywołują zainteresowanie treścią i wpływają na ugruntowanie określonego produktu lub marki w świadomości klienta. Na przykład, jeśli masz firmę zajmującą się projektowaniem stron internetowych i chcesz, aby użytkownicy korzystali z Twoich usług, a nie z oferty konkurencji, możesz stworzyć bloga, na którym będziesz publikować przydatne informacje na temat stron internetowych.

Musisz mieć pewność, że w ramach zaplanowanego wezwania do działania, publikujesz wartościowe i interesujące treści. Jeśli potrzebujesz wsparcia lub masz problemy z pisaniem tekstów, sprawdź nasze usługi w zakresie content marketingu.

Efektem dobrego wezwania do wykonania określonej czynności jest konwersja – czyli  określone i oczekiwane działanie zrealizowane przez użytkownika strony lub potencjalnego klienta. Dlatego zachęta do wykonania określonej czynności na stronie musi być łatwa do zidentyfikowania i czytelna.

Kliknięcie w Call To Action na powodować przeniesienie użytkownika w określone miejsce na stronie internetowej. Jak to dobrze zaplanować? Jak wpłynąć na użytkownika, żeby zrealizował założony przez nas cel? Posłużmy się przykładem: Projektujesz wezwanie do działania na witrynie e-commerce. Chcesz, aby Twoi klienci coś od Ciebie kupili. Na stronie głównej sklepu internetowego tworzysz widoczną sekcję polecanych produktów. Powinieneś użytkownikowi udostępnić wybór działań spośród „kup teraz”, aby umożliwić szybki zakup klientowi, który zna już produkt lub„czytaj więcej”, aby klient dowiedz się więcej o produkcie.

Wykorzystywane zachęty do wykonania określonego działania będę się różnić w zależności od celu strony internetowej. Dlatego tak ważne jest zdefiniowanie w jakim celu tworzysz witrynę. Wynikają z tego określone funkcjonalności i oczewkiwane zachowania użytkowników. na stronie i  powinno być dość jasne, jakie wezwanie do działania potrzebujesz.

Przedstawiliśmy powyżej podstawowe zasady tworzenia stron internetowych. I choć nie jest to wiedza tajemna, to jednak nieoczywista.  Zapraszamy do śledzenia naszego bloga. Informacje, które tu umieszczamy pomogą Wam tworzyć dobre strony internetowe, które realizują założone cele. Kolejną porcję informacji o podstawach tworzenia stron internetowych opublikujemy jeszcze w tym tygodniu.

Kolejny wpis, w którym opisujemy podstawy projektowania stron internetowych przeczytasz tutaj.