Podstawy projektowania stron internetowych – część druga

Dziś druga część artykułu skierowanego do osób, które potrzebują stworzyć stronę www dla swojego projektu biznesowego. W pierwszej części opisaliśmy rodzaje stron internetowych, prawidłowy proces wyznaczenia celu, w jakim budujemy witrynę oraz przedstawiliśmy zagadnienie tzw. wezwania do działania.

Wpis Podstawy projektowania stron internetowych – część pierwsza przeczytasz tutaj.

Tym razem opisujemy proces planowania struktury i treści strony internetowej oraz jak wpływają one na wrażenia użytkownika. Oto podstawy projektowania stron internetowych – część druga!

Co ogląda użytkownik?

Po określeniu celu oraz działań, jakimi Twoja witryna będzie wpływać na użytkownika, powinieneś zaplanować jej strukturę – tak zwaną mapę strony. Mapa witryny to schemat, który przypomina drzewo i pokazuje jak użytkownik, przeglądając treść, przechodzi od jednej informacji do kolejnej.

Przykładowa mapa strony może wyglądać tak:

  • Strona główna
  • Kim jesteśmy
    • O firmie
    • Nasz zespół
    • Materiały wizerunkowe
  • Nasze projekty
    • Projekt 1
    • Projekt 2
  • Nasze produkty
    • Produkt 1
    • Produkt 2
    • Produkt 3
  • Aktualności
  • Kontakt

Dla każdego projektu mapa strony jest inna. Zawsze powinna odzwierciedlać cel strony oraz prezentowane na niej informacje. Na tym etapie możesz zaplanować jakie podstrony są Tobie potrzebne i dokąd zaprowadzą użytkownika.

Równie ważne, jak przygotowanie struktury całego serwisu, jest zaplanowanie jak prezentowane będą informacje na każdej podstronie.

W naszej kulturze czytamy od lewej do prawej i od góry do dołu. W zasadzie, również w ten również sposób strona internetowa będzie oglądana przez użytkownika. Tak najlepiej jest prezentować użytkownikom duże bloki informacyjne, bazujące na tekście. Budując stronę pamiętaj aby ważne informacje wyrównać do lewej. Używaj czytelnych pogrubionych i krótkich nagłówków. Jeżeli wymieniasz listę kolejnych elementów, korzystaj z wypunktowania. Rozbij długi ciąg informacji w bloki akapitowe. Pamiętaj, że użytkownik nie tyle czyta stronę internetową, ile skanuje jej treść wyławiając interesujące go elementy. 

Przy tworzeniu takich treści jak reklamy lub takie strony internetowe, na których informacje niekoniecznie są prezentowane w blokach tekstowych, należy wziąć pod uwagę alternatywny schemat śledzenia treści. Oko czytelnika najpierw skanuje górną część strony, od lewej do prawej, gdzie prawdopodobnie można znaleźć ważne informacje. Następnie wzrok zjeżdża w dół, po przekątnej, do lewego rogu. Po czym znów skanuje treść od lewej do prawej.

Planowanie rozbudowy strony internetowej

Z pewnością zakładasz, że Twój biznes będzie się rozwijał. Dlatego zaplanuj również, jak wraz z nim będzie rozbudowywać się Twoja strona internetowa. Przecież w przyszłości mogą być potrzebne Tobie funkcje, których nie potrzebujesz wdrażać już na początku funkcjonowania witryny.

Opinie na temat usług lub produktów, albo referencje od klientów. Inny przykład to rozrastające się portfolio produktów w sklepie internetowym, a wraz z tym pojawiająca się potrzeba dodawania kolejnych kategorii produktów. Kolejny element, o który można rozbudować stronę w przyszłości, to kalendarz eventów albo rezerwacja wolnych terminów wizyt u stomatologa. Jest wiele możliwości. Jeśli, na starcie, nie masz takich treści, to wraz ze wzrostem biznesu mogą one okazać się niezbędne.

Dlatego ważne jest aby zaplanować o jakie elementy będziesz rozbudowywał witrynę w przyszłości. Dzięki temu, przy ich uruchamianiu, nie trzeba będzie przebudowywać projektu graficznego. Po prostu dodasz kolejne funkcjonalności we wcześniej zaplanowanych lokalizacjach, a ich prezentacja wizualna będzie spójna z grafiką całej strony internetowej.

Treść

Stronę internetową musisz wypełnić treścią. Powinna być ona przemyślana i interesująca dla użytkowników i potencjalnych klientów. Dobrze jest, jeśli strona jest aktualizowana, przez co zmienia się jej zawartość. Jeśli użytkownik ponownie odwiedzi witrynę, to otrzyma porcję innych informacji. Treści publikowane na stronie należy zaplanować. Nie mogą być to informacje przypadkowe. Przemyśl nie tylko tekst, ale również komunikaty graficzne, filmiki, zdjęcia i obrazki. Pamiętaj o celu, jaki ma osiągnąć Twoja witryna oraz o zaplanowanej interakcji z odbiorcami.

Ponownie zadaj sobie pytanie: jaki wpływ ma wywołać strona www na jej użytkowników? Jeśli świadczysz usługi, a celem witryny jest zwiększenie zainteresowania klientów, to zaplanuj na stronie blog z informacjami o Twoich usługach. Jeśli witryna ma być pierwszą linią wsparcia dla użytkowników oprogramowania, które sprzedajesz, zamieść na stronie tutoriale, dokumentację oraz FAQ. Jeśli jesteś fotografem – udostępnij portfolio. Jeśli prowadzisz sklep internetowy – prezentuj skategoryzowane produkty i uruchom sprawny moduł zakupowy.

Często spotykamy się z sytuacją, że strona internetowa jest przeładowana treścią. Efektowny i czytelny projekt graficzny, po wpisaniu rozbudowanych treści, traci na uroku i lekkości. Zwyczajnie nie jest przyjemny dla oka. Podobnie działa wykorzystywanie zdjęć różnych wymiarów i niskiej jakości, brak dbałości o zachowanie zaplanowanego formatowania albo odejście od zaprojektowanego schematu prezentowania treści. Pamiętaj o zwięzłych i czytelnych komunikatach, wysokiej jakości contentu oraz konsekwentnym stosowaniu formatowania tekstu i obrazków. To wszystko składa się na wysoką jakość treści wizualnych prezentowanych na Twojej witrynie internetowej.

Jakość

Najważniejszym kryterium, według którego odbiorcy oceniają witrynę, jest jakość strony internetowej. Elementy, które wpływają na komfort użytkownika to:

  • wartościowe, interesujące, aktualne i dostosowane do odbiorcy treści na stronie,
  • publikowana treść musi być wiarygodna,
  • witryna powinna być przyjazna i łatwa w użytkowaniu,
  • komunikaty muszą być dobrze dobrane i wywoływać pożądane emocje,
  • nawigacja witryny powinna być czytelna i umożliwiać znalezienie poszukiwanych informacji,
  • strona internetowa musi być aktywna i działać bez awarii.

Jeśli publikowane treści będą przydatne, wiarygodne i wartościowe to będą pożądane przez czytelników. Z czasem zostaną docenione, a czytelnicy będą do nich wracać.

Na odbiór strony internetowej składają się również inne elementy: szybkość wczytywania strony, układ nawigacji, elementy stopki czy też kompozycja bocznego paska.

Jeżeli będziesz postępować zgodnie z opisanymi tu zasadami podstaw projektowania stron internetowych, to zbudujesz fajną stronę www. Zachęcamy do samodzielnego zmierzenia się z tym wyzwaniem. Jednak, jeśli nie masz pewności czy samodzielnie ogarniesz wszystko to, o czym tu napisaliśmy, to skontaktuj się z nami. Z chęcią pomożemy, doradzimy i razem wdrożymy Twoją stronę internetową.

Przedstawiliśmy powyżej podstawowe zasady tworzenia stron internetowych. I choć nie jest to wiedza tajemna, to jednak nieoczywista.  Zapraszamy do śledzenia naszego bloga. Informacje, które tu umieszczamy pomogą Wam tworzyć dobre strony internetowe, które realizują założone cele. Trzecią i ostatnią porcję informacji o podstawach tworzenia stron internetowych opublikujemy w przyszłym tygodniu.